Uzun Pozlama Nedir, Nasıl Yapılır ?

uzun pozlama nedir-1

253 sn f/11 ISO64

Yukarıdaki fotoğrafta 253sn lik bir  uzun pozlama ile oluşmuş fotoğrafı görüyorsunuz. Uzun pozlama enstantanenin hareketi donduran 1/1000 yada 1/2000 gibi enstantane değerlerinin tam aksine, perdenin 1sn ve üzeri enstantane değerlerinde açık kalması ile oluşan ve sahnede sabit öğeler dışında hareket eden tüm nesnelerin hareketlerini sensöre kaydeden (bulutlar, deniz)   ve adeta bir yağlı boya tablo etkisi yaratan fotoğraflardır. Gece otoyoldaki arabaların stop lambalarının yarattığı çizgiler veya aşağıdaki fotoğrafta gördüğünüz tarzda ışık oyunları ile oluşan kareler her zaman enstantanenin açık bırakılması ile oluşur. Bu fotoğraflara uzun pozlama diyoruz.

uzun-pozlama-manzara

8sn f/16 ISO 100

Gözümüzün ve beynimizin gerçek hayatta görmediği etkileri görmemizi sağlayan bu teknik izleyicide her zaman farklı duygular oluşturur.  Işık oyunları veya arabaların stop lambalarının yarattığı ışık çizgilerini düşündüğümüzde bu tip fotoğraflar her zaman ortam ışığı çok az olduğunda yani hava karardıktan sonra çekilirler. Sonuçta hava karanlık ve bir de kısık diafram kullanıldığında enstantane değerimizi 1sn ile 30 sn arasında ayarlayabilmemiz için tüm şartlar müsait. Peki ilk fotoğrafta gördüğümüz gündüz ışığında alınan hareket ve dinamizm duygusu yaratan fotoğraflar yani gündüz yapılan  uzun pozlama nasıl oluşuyor?

İlk fotoğraftaki değerleri ele alırsak 253 sn lik bir pozlamayı, gündüz,  diaframı ne kadar kısarsak kısalım doğru pozlama imkanımız yok. İşte burada lensimizin önüne taktığımız Doğal Yoğunluk (ND) Filtreleri devreye giriyor. Farklı stop değerlerinde ışığı düşürme özelliğine sahip bu filtreleri, kaynak yapan bir işçinin gözlerinin ışıktan rahatsız olmaması için kullandığı kaynak camları gibi düşünebilirsiniz. Tabi ki  lens kalitesinde optik camdan  ve lens kalitesini bozmayacak özel malzemeden üretilmiş olmalarını saymazsak. Burada kaliteli bir markayı tercih etmenin önemini tahmin edebilirsiniz.

v6-filtre-tutucu-1
v6-filtre-tutucu-2

Gelelim fotoğrafın nasıl çekildiğine. İlk fotoğraftaki kareyi çekerken, hava şartları oldukça uygundu.  Tek isteğim  bulutların arkasında kaybolan güneşin batmadan önce bana yüzünü bir kez daha göstermesiydi. Kadrajımı aldım. Netliğim tamam. Netliğimi manuele aldım. Almak istediğim arka plan alan derinliği etkisine göre bir diafram belirledim. F11 diafram ve en düşük ISO değerindeyim.

Kameram bana doğru pozlama değerini 1/125 enstantanede alacağımı söylüyor. İşlem tamam. İhtiyacım olan veri 1/125  enstantane değeri. Çantamda 6-10 ve 15 stop ışığı düşürebilen 3 adet ND Filtrem var. Akıllı telefonumdan NiSi uygulamamı açıyorum ve 1/125 entantane de eğer NiSi IRND32000 (15 stop) kullanırsam yaklaşık 4,5 dakika pozlama yapmam gerektiğini söylüyor.

NiSi V6 Filtre tutucu lensime takılı. 15 Stop filtremi filtre tutucuma takıyorum. Artık vizörümden hiç bir şey göremiyorum. Fakat netliğim önceden yapıldı ve manuel netlikteyim. Otomatik netlikte olsam deklanşöre bastığım anda kameram netlik arayacak fakat 15 Stop ND filtremin  adeta kör ettiği lensim fokusu bulamayacak ve netliğim bozulacak. Bu hatayı yapmıyorum çünkü daha önce çok kez yaptım ve hatalarımdan ders çıkartmayı öğrendim. 😬 Uzaktan kumandamdan 4 dk 30 sn olarak ayarımı yapıyorum. Bu arada kameramı Bulb moduna aldım. Artık çekime hazırım. Kumandamdan start’a bastım ve heyecanla sonucu beklerken karşımdaki manzaranın tadını çıkartmak içn 4,5 dakikam var ! 😎

Aşağıda NiSi V6 Filtre Tutucu + Landscape CPL + Medium GND8 Filtre ve IR ND1000 (10 Stop) filtre ile çektiğim bir başka uzun pozlama fotoğrafımı filtre olmadan ve filtreler ile çekilmiş hallerini karşılaştırın. Ayrıca Youtube Kanalımda yayınladığım bölümümde NiSi V6 Filtre Tutucu testini ve uzun pozlama teknikleri bölümüne göz atarak daha fazla bilgi alabilirsiniz.

52sn f/11 ISO64

emre-ceylan

Emre Ceylan

Nisi Optics Türkiye Marka Elçisi

Hayat paylaşınca güzel !